Het aandeel LVMH, het moederbedrijf van luxe modemerken als Christian Dior en Louis Vuitton, is woensdagochtend naar zijn laagste niveau van 2023 gezakt, nadat het bedrijf een teruglopende omzetgroei rapporteerde.

Het aandeel daalde met ruim 6 procent tot 683 euro. Dat is het laagste niveau sinds december vorig jaar, aldus CNBC

De Franse luxegigant, die wordt gezien als een graadmeter voor de gehele luxesector, publiceerde dinsdag de voorlopige resultaten van 2023 en specifiek van het derde kwartaal.

De resultaten laten een kwartaalomzetgroei van 9 procent voor het derde kwartaal zien, wat een scherpe daling is ten opzichte van de 17 procent in het tweede kwartaal. Analisten voorspelden eerder een groei van ongeveer 11 procent voor dit kwartaal. 

De inkomsten van LVMH stegen met 14 procent in de eerste negen maanden van 2023, tegenover een groei van 20 procent in dezelfde periode vorig jaar.

De meeste segmenten van de luxegigant lieten de afgelopen maanden groei zien, behalve de wijn- en sterke drankmerken die onder de paraplu van LVMH vallen. Zij zagen de omzet in de afgelopen negen maanden met 10 procent dalen.  

Volgens LVMH heeft dat te maken met "een normalisatie van het koopgedrag na de pandemie, hoge voorraden bij retailers en een vertraging in de verkoop van Hennessy cognac in de VS". 

"Na drie briljante jaren van snelle groei zien we de groeicijfers langzaam afdalen naar een niveau wat in lijn is met het historisch gemiddelde", zei Jean-Jacques Guiony, CFO van LVMH, in reactie op de publicatie tegen Reuters.

LVMH is niet meer het meest waardevolle Europese bedrijf op de beurs

De verkopen van LVMH stegen flink tijdens de pandemie, waardoor het bedrijf recordresultaten boekte en de aandelenkoers dit jaar ook tot recordhoogte steeg. Maar een teleurstellend resultaat na de heropening van China en een terugval in de verkoop in de VS,  hebben een flinke deuk in die stijgende lijn geslagen.

LVMH verloor vorige maand zijn status als meest waardevolle Europese bedrijf op de beurs aan het Deense farmaceutische bedrijf Novo Nordisk, dat omhoog is geschoten dankzij z’n populaire afslankmedicijnen, Ozempic en Wegovy.

"In de onzekere economische en geopolitieke situatie waarin we ons bevinden heeft LVMH vertrouwen in de voortzetting van onze groei en zullen we ons vasthouden aan een strategie die gericht is op het voortdurend vergroten van de aantrekkelijkheid van onze merken, waarbij we ons focussen op authenticiteit en kwaliteit van onze producten, uitmunten in de distributie en een wendbare organisatie", aldus LVMH in een verklaring.

LEES OOK: Dit moet je weten over het leven van luxekeizer Bernard Arnault, de rijkste mens ter wereld